onsdag den 30. oktober 2013

Mikumi og Udzungwa

Wow! Sikke nogle fantastiske dage jeg har haft i Mikumi Nationalpark og Udzungwa waterfalls. Jeg har set en masse forskellige dyr, og det var virkelig en fed og speciel oplevelse at se dyrene i den natur, hvor de hører hjemme. Mit største ønske var at se løverne, men jeg vidste også godt, at de kunne være svære at se i denne park, men som jeg sagde til vores chauffør: "Nogle skal jo være de heldige". Og det var vi i den grad! Allerede den første dag så vi fru løve med hele tre unger - de var simpelthen så søde. Og de to resterende dage så vi også løver. Vores chauffør og guide fortalte, at vi var meget heldige, nogle gange kan der gå op til 5 dage, hvor de ikke ser skyggen af en løve, og så så vi så mange som vi gjorde - det var fedt :D Vi sagde også goddag til giraffer, elefanter, zebraer, bavianer, flodheste og mange flere. Vi boede i en såkaldt bush camp, som var en meget simpel form for bungalow som lignede et telt indefra. Vi havde egen toilet og bad, men ingen strøm og kun meget lidt vand. Men tilgengæld fik vi vildt lækkert mad i massevis. Da der ikke var lys i miles omkreds så vi den smukkeste stjernehimmel. Jeg har aldrig set så mange pg klare stjerner før. En helt igennem fantastisk oplevelse :-) Men turen slutter ikke her. Efter tre dage fortsatte vi mod Udzungwa waterfalls. På selve ankomst dagen var der ikke planlagt noget, men da vi ikke kunne bruge en hel dag på et hotel, fik vi arrangeret en landsby rundvisning med en lokal. Vi fik virkelig set det virkelige Afrika - for os ser landsbyen fattig ud, men det føler de sig ikke. De bor bare meget simpelt, men har hvad de har brug for - mad, vand, tøj og tag over hovedet. Befolkningen var meget venlige og ikke så frembrusende som nogle er her i Dar. 
Dagen efter skulle vi på vandretur. Vi vandrede i 7 timer - jeg kunne godt mærke, at konditionen ikke er, hvad den har været ;-) Men det var en super god tur, hvor vi så tre forskellige vandfald. De var henholdsvis omkring 30, 40 og 100 meter høje. En svømmetur blev det også til - vandet var ret koldt indtil man lige kom under, det var så fantastisk at kunne svømme rundt og så kigge op på det enorme vandfald. Udover vandfald så vi også flotte sommerfugle og træer som de bruger til medicin mod forskellige sygdomme og smerter. Der var også mulighed for at se forskellige aber i regnskoven, men vi så kun en enkel springe fra et træ til et andet. Kombinationen af denne tur var rigtig god med forskellige landskaber og natur. Nu kan vi i hvert fald sige, at vi har set mere af det rigtige Afrika - eller i hvert fald det som jeg havde forestillet mig Afrika så ud.

1 kommentar: