onsdag den 20. november 2013

Refleksion over skoleforløb

Så er undervisningsdagene kommet til vejs ende - det er nu lidt trist ikke at skulle ind til de glade ansigter igen. Vildt at der allerede er gået 3 måneder.
De forgangne måneder har budt på op - og nedture. Det har været 3 udfordrende måneder både undervisningsmæssigt og skolekulturmæssigt. Jeg har været vidne til en skolekultur, der er 50 år eller mere bagefter vores. Tankegangen og måden at håndtere tingene på har og er stadig svært for mig at acceptere - at slå børn er i mine øjne ikke måden at løse problemerne på, og der var også altid de samme elever der fik slag. Der skar virkelig i mit hjerte, når jeg hørte lyden af slaget fra pinden og børnenes skrig og derefter at se tårene i øjnene. Den værste oplevelse var, da 15-20 elever var blevet placeret op af en mur, og så gik der ellers 3-4 lærere og slog dem - og det var ikke bare et slag, men mange. Tror helt seriøst, at eleverne havde mærker fra pinden lang tid efter :-( Jeg håber inderligt, at dette vil ændres med tiden, men det kræver vist en ny lovgivning og et andet skolesystem. Og med det tempo der er her i landet, kommer det vist til at tage mange år endnu - desværre,

Undervisningsplanlægningen har til tider også været noget af en mundfuld. Jeg havde ingen materialer, ingen mulighed for print/kopiering, ingen mål fra skolens side at gå ud fra og til tider heller ingen tavle at gøre brug af. Så det har begrænset mine muligheder og ideer, og det har krævet en del hjernevridning og mange timers tænkning. Nogle ting er lykkedes bedre end andre, men sådan vil det jo også blive derhjemme. De største succes har været tegning af monstre og eventyrlæsning. Og det var virkelig stort for eleverne at få lov til at farvelægge deres monstre. Det var ret vildt, at så simpel en ting som farver, var så fantastisk for eleverne. 
Et af de mange gode og farverige monstre

Eleverne var meget stolte af deres monstre, og ville med glæde vise dem frem  :D

Månederne her i Tanzania har helt sikkert givet mig en del erfaring i at planlægge og gennemføre en undervisning - både i indskolingen og på mellemtrinet. Og det er helt sikkert en erfaring og oplevelse som jeg aldrig ville få derhjemme, og som jeg helt sikkert ikke vil være foruden. 

1 kommentar:

  1. Både de gode og de dårlige, mange oplevelser må man sige du har fået med på vejen. Minder for livet og en god erfaring at kunne gøre brug af i den kommende ansættelse.
    Sikke fine monstre - aldrig set bedre! :-)

    God ferie på øen - træk alt solens varme til dig, du kan ligeså godt forberede dig på at der er ISENDE KOLDT herhjemme, når du lander :-)

    Natasha

    SvarSlet